Friday, March 29, 2024

6 09 22    Rośnie udział marek własnych w rynku FMCG, Działania sklepów E.Leclerc

6 09 22 Rośnie udział marek własnych w rynku FMCG, Działania sklepów E.Leclerc

Dział: Targi Napisane przez  październik 13 2022 wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę

Jak wynika z najnowszych badań NielsenIQ Polacy coraz chętniej sięgają po towary marek własnych. W czerwcu br. ich udział w rynku był największy w historii i wyniósł 21,1%. Jest to nie tylko efekt pogarszającej się kondycji finansowej wielu gospodarstw domowych, które szukają produktów w niższych cenach, ale także polityki sklepów wielkopowierzchniowych konsekwentnie rozwijających ofertę tego segmentu produktów oraz dostosowania ich do oczekiwań klientów.

Działania sklepów E.Leclerc, właściciela wielokrotnie nagradzanej przez klientów Wiodącej Marki – brandu, pod którym oferowane jest obecnie niemal 3 tys. produktów, bardzo dobrze wpisują się w te trendy.

Wzrost popularności marek własnych

Ostatnie dwa lata przyniosły dużo zmian w postawach klientów. Zdaniem NielsenIQ już pandemia podzieliła Polaków na dwa typy kupujących, których postawy wyraźnie kształtuje sytuacja finansowa. Obecnie polaryzacja ta pogłębiana jest przez wzrost inflacji. Według najnowszych szacunków Głównego Urzędu Statystycznego w sierpniu 2022 wyniosła ona 16,1% rok do roku.

Jednym z powodów takiego wzrostu zainteresowania markami własnymi jest ich konkurencyjna cena. Są one z reguły o ok. 20-30% tańsze od produktów markowych, co czyni je naturalnym wyborem klientów, zwłaszcza w czasach zawirowań gospodarczych. – To jednak nie jedyny powód wzrostu popularności produktów marek własnych. Są one już z nami od wielu lat i przez ten czas wyrobiły sobie już renomę oraz zaufanie klientów, którzy doskonale wiedzą, że za niższą ceną nie idzie utrata jakości – mówi Jacek Stachoń, dyrektor ds. rozwoju produktów marek własnych E.Leclerc Polska.

Jak dziś kupują Polacy

NielsenIQ przeanalizował także to na czym i jak - w obecnej sytuacji - Polacy planują oszczędzać. Okazuje się, że dla klientów wciąż pierwszorzędne znaczenie ma cena. Zwłaszcza w Polsce, gdzie miała ona zawsze największy wpływ na decyzje zakupowe. Według badań, aż 7 na 10 kupujących deklaruje znajomość cen artykułów spożywczych, a 8 na 10 robiąc zakupy poszukuje promocji.

Z badań NielsenIQ wynika, że choć w ostatnim czasie wzrost dynamiki sprzedaży tego typu produktów nieco zwolnił to wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Na zadawane przez ankieterów pytanie: czy przy zakupie zwraca Pan/Pani uwagę czy produkty są eko/bio/naturalne odpowiedzi „bardzo się zgadzam” i „zgadzam się” udzieliło 35%, zaś 51% przyznało, że stara się wybierać produkty wyprodukowane w Polsce. Badania wskazują także na lekkie zahamowanie wzrostu sprzedaży produktów bez laktozy (z 33% w roku 2020 do 20% w roku 2022) oraz napojów roślinnych (z 38% w roku 2020 do 19% w roku 2022). – Zmniejszenie dynamiki jest w obecnej sytuacji zrozumiałe. Nie oznacza to jednak w żadnym razie, że Polacy zaczną kupować mniej tego typu produktów. Na pewno jednak bardziej będą zwracać uwagę na ich ceny. Oznacza to tylko, że ekologiczne produkty marek własnych będą cieszyć się jeszcze większą popularnością – mówi dyrektor ds. rozwoju produktów marek własnych E.Leclerc Polska.

Jednocześnie 35% deklaruje, że ogranicza spożycie mięsa. Przekłada się to na wzrost sprzedaży produktów wegańskich. Dlatego stale poszerzamy gamę naszych produktów wegetariańskich czy o obniżonej zawartości cukru, gdzie smak i zdrowie idą w parze – podsumowuje Jacek Stachoń.

Co będzie kształtować rynek FMCG?

Agencja NielsenIQ zidentyfikowała 4 różne obszary, w ramach których będzie kształtowała się przyszłość branży FMCG: innowacje produktowe, technologia, transformacja retailu oraz społeczeństwo i zrównoważony rozwój.

E.Leclerc, mając na uwadze powyższe wyzwania, już w 2020 r. przygotował księgę zobowiązań marek własnych dla zrównoważonego rozwoju. Znalazły się w niej wówczas m.in. deklaracje dot. wprowadzenia ekologicznych produktów marek BIO VILLAGE oraz UNI VERT – jest ich dziś już ponad 280. Prowadzona jest też stała kampania edukacyjna polegająca na informowaniu klientów o tym, jak zdrowo gotować oraz jakich produktów używać. Firma zobowiązała się także do wyeliminowania z produktów wielu składników uznawanych za niekorzystne dla zdrowia. Pod szyldami marki własnej E.Leclerc znajduje się także wiele produktów innowacyjnych. Są to m.in. szczoteczka do zębów z wymienną końcówką czy szampon w kostce. W sklepach można także kupić ciasto francuskie bez glutenu – jest to jedyny taki towar na polskim rynku. Warto też dodać, że już w 2000 r. pojawiła się możliwość kupna towarów E.Leclerc przez internet. Pierwszym takim punktem był sklep na warszawskim Żoliborzu. Obecnie za pośrednictwem sieci można zamawiać zakupy z 18 sklepów w Polsce, a posiadając aplikację Bonus E.Leclerc można na bieżąco śledzić atrakcyjne oferty.

Kontakt dla mediów Jacek Borkowski Public Dialog Tel: 530 544 454 Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Karolina Osińska Public Dialog Tel: 535 743 225 Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

źródło; materiały prasowe dystrybutora- lub organizatora Materiał Przygotował Janusz Hejżyk

Category Name

Lorem ipsum dolor elit sit amet, consectetuer adipiscing proin sed odio.

Kontakt z redakcją

Follow us on Twitter
Like us on Facebook
Join us on Google+
Reklama 3
Expo

Wiadomości Warszawskie

Działają na rynku od 2002 roku. Od początku pracują dla nas dziennikarze i fotoreporterzy z wieloletnim doświadczeniem w prasie ogólnopolskiej, regionalnej i specjalistycznej. Dzięki nim możemy zaoferować Państwu najwyższej jakości materiały prasowe, zdjęcia i reportaże o różnorodnej tematyce , również w postaci filmów w tym m.in. fotoreportaże, wywiady, relacje z imprez i wydarzeń, planów filmowych, ciekawostki, materiały poradnikowe, itp. Do Państwa dyspozycji oddajemy także bogate archiwum prasowe i fotograficzne z minionych wydarzeń. Pełna lista kategorii i tematów dostępna jest na naszej stronie wiadomości warszawskie.